Duy Huyhn

Timpul nu a întârziat niciodată în viața mea.
A apărut mereu la timpul sensului.
L-am crezut ba leneș, ba supărător de grăbit, l-am acuzat cu vehemență că mi-a furat clipe în care aș fi vrut, asemenea lui Goethe, să rămân o întreagă eternitate. Mi-am imaginat că mă căznește împungându-mă cu un ac de minutar.
Am încercat și eu să-l șicanez, tivind secunde cu întrebarea „de ce?”.
Timpi morți pe frontul războiului de țesut.
M-am răfuit cu el pe timpul meu, pe bătăile inimii mele
– zvăpăieli înverșunate împotriva ticăitului fad și anost.
Crezând că înfrunt Timpul, eu mă luam la harță cu un biet ceas.

Timpul este maestru în a cânta la harpă.
Știe pe de rost harta corzilor interioare
și știe, bineînțeles, când să adie o armonie într-o sincronie.
E-o muzică dincolo de ticăitul acelor de ceas.
Din năstrușnicie,
Timpul te-mbie câteodată să numeri într-un moment, o veșnicie.
De ce ai vrea să împietrești un moment,
dacă momentul este tocmai mișcarea cu verticalitate interioară
care descrie în spirală liniile fine ale devenirii,
briza de lumină care aprinde filigranul esenței în cadențe nebănuite?

Timpul vâslește spre Sine,
o spune și potrivirea perfectă a două crâmpeie de proză vie:
„Hotărâtă, căută cu ochii insula și începu să vâslească, lin, duios, ca cineva care pleacă numai cu nădejdea…”(Mircea Eliade în „Șarpele”) „că toți avem o insulă scufundată în apele minții, și pe care-o căutăm cu disperare, ca pe diamantul topit al ființei noastre. Că noi înșine și lumea noastră suntem adânc scufundați, în apele timpului și-ale memoriei universale…”(Mircea Cărtărescu în „Ada-Kaleh”)

Cât despre „De ce-ul” tivit,
pot spune că există un singur motiv:
Lifemotivul tuturor rimelor care respiră
este Iubirea.

Ce-am deprins din piesa „Because” a celor the la „The Beatles”:
Rotunjimea lumii dă sufletul de-a dura,
aurul gândurilor se spulberă în slăvile vântului.
Iubirea își trăiește etern prezentul,
mereu veche, nouă mereu.
Totu-i iubire, iubirea ești tu.

Spun doar că Timpul n-are nicio vină,
el plămădește o sincronizare divină.
Marketa Irglova – Divine Timing

